søndag 1. september 2013

Blåbær

Jeg er veldig glad i blåbær og heldigvis har det vært rikelig med bær i blåbærtuene i år. Blåbæra benyttes til både dessert, i kaker, til likør og i år har jeg for første gang satt i gang blåbærvin.
Å farge garn med selve blåbæra har jeg ikke forsøkt. Det skal visstnok gi en lyseblå/lilla farge som dessverre ikke er veldig fargebestandig (dvs at fargen blekner og taper seg fort). Men plantefarging med blåbærlyng har jeg gjort med godt resultat.







Garn farget med blåbærlyng:





Nøstet til venstre er farget med blåbærlyng og tilsatt kobbervitriol på slutten av fargingen.
Nøstet til høyre er farget med blåbærlyng.













Blåbærsokker:




Og selvfølgelig har jeg strikket blåbærsokker. Jeg har nok presentert diss før, men det gjør vel ingenting å vise de fram en gang til.










Blåbærlikør - oppskrift:


Oppskriften er hentet fra boka «Likører med smak av natur»  av Sanna Töringe og Anette Åberg.

3 dl blåbær
35 cl sprit (ca 40%)
2 dl sukker
1 kanelstang
La det stå i to måneder. Rist av og til. Sil av. 

Blåbærlikøren har jeg satt i flere år og den smaker nydelig!!






Blåbærvin:


Jeg benytter oppskriften som ligger ute på nettsiden http://www.vinlegging.net/rstoff/blaber.shtml.

Vingjær kjøpte jeg på Europris. Blåbær gjærer ikke så lett så jeg satte en «forkultur», men så fort den ble blandet med blåbæra så sluttet det hele å gjære. Kjøpte derfor to pakker med supergjær blandet med en neve med rosiner. Da ble det fart på gjæringen!! 

Det ser ut til at det kan bli en flott rødfarge på vinen. Er spent på smaken





1 kommentar:

  1. Mhhh likør jeg lager også med solbær og Aronia-bære (jeg vet ikke på norsk). Men vin jeg har prøve ikke. Begge to
    ser ut veldig god. Og kanskje ferdig til julfesten :-)
    I ferie jeg har samlet noen blåbær i Norge. Smaker herlig.
    Jeg bakte en kake også og vi spiste alle sammen med venner. Gledelig... og endelig jeg har min votter ferdig,
    jeg er veldig fornøyd... jeg må ta en bild og legge i blogg enda. Fantastisk er din fargerig garn, herlig du lager selv. Jeg har rokk jeg håper jeg komme dertil også - det er så mangle tid. Ha en fine uke og veldig fine hilsen sender deg Viola.

    SvarSlett