mandag 25. mars 2013

Luer i hønsestrikk

Luer i hønsestrikk

Disse luene er velbrukt gjennom mange kalde vintre.
Jeg har opp i gjennom årene strikket mange luer med hønsestrikk (mønster). Ypperlig måte å få brukt opp restegarn på. Jeg bruker å legge opp 120 masker på pinner nr 3 eller 3,5. Garntype ca Heilo/Peer Gynt eller mykere garn med samme strikkefasthet. 

Jeg strikker først 3 omganger med 1 rett, 1 vrang. Så begynner jeg på en ca 6 cm lang brettekant med hønsestrikk. Bruker fantasien og strikker forskjellig mønster på hver lue. Deretter strikker jeg et ca 6 cm vrangbordstykke 1 rett, 1 vrang som blir borte i lua. Da får man et dobbelt område rundt ørene, som gjør lua ekstra varm. (Når man har strikket ca 3 cm på vrangbordstykket, vrenger jeg arbeidet, snur og strikker  tilbake). Når vrangbordstykket er ferdig strikker jeg ca 9 cm med mønster. Så må man begynne å felle. Hvor ofte man skal felle, kommer litt an på om man vil ha rund eller spiss lue. 
Man stikker på rundpinne så langt det er praktisk under fellingen og går over på strømpepinner etter hvert.






Felling for rund lue: 
Strikk sammen hver 9. og 10 maske. Strikk 3 omg med mønster før neste felling.
Strikk sammen hver 8. og 9. maske. Strikk 3 omg før neste felling.
Strikk sammen hver 7. og 8. maske. Strikk 2 omg før neste felling.
Strikk sammen hver 6. og 7. maske. Strikk 2 omg før neste felling.
Strikk sammen hver 5. og 6. maske. Strikk 1 omg før neste felling.
Strikk sammen hver 4. og 5 maske. Strikk 1 omg før neste felling.
Strikk sammen hver 3. og 4 maske. Strikk 1 omg før neste felling.
Strikk sammen hver 2. og 3. maske. Strikk 1 omg før neste felling.
Strikk sammen to og to masker til det er 12 masker igjen. Klipp av tråden og trekk den igjennom disse 12 maskene.
Fest alle trådendene og damp lua under fuktig klede. Lag evt en passende dusk.



Legg til bildetekst



6 kommentarer:

  1. For en flott måte å bruke opp restegarnet!
    Takk for at du har tatt deg tid til å legge ut
    oppskrift. Denne lagrer jeg til senere bruk.
    Ha en fin påske!

    SvarSlett
  2. Morsomt med Hønsestrikk - og så fine de ble!!
    Her går det også i luer, noe nytt garn (hvitt) og rester (div.farger) - jeg lager KariTraaLuer :)

    Ha fortsatt fine dager!!

    SvarSlett
  3. Så fine de ble! Minner meg om mor. Hun var også en smed til å utnytte restegarn. Tror ikke hun visste at det het hønsestrikk. Artig navn, forresten. Takk for at du gir oss oppskrift!

    Riktig god påske!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Deilig lua du har strikket. Så mye fin farger. Jeg elsker farger.
    Ha en hyggelig påskekveld. Hilsen til deg.

    SvarSlett
  5. Glad dere likte luene mine! Håper dere har hatt en flott påske alle sammen!
    Klem fra Kari.

    SvarSlett
  6. Morsomt! Dette har jeg gjort i mange år - men jeg har aldri visst at det hadde et navn!! Hønsestrikk passer bra, synes jeg...

    SvarSlett