fredag 2. mars 2012

Gammel kofte

Gamle strikkeoppskrifter er spennede. Nå har jeg fått strikket ferdig ei kofte med mønster fra ei gammel strikkeoppskrift jeg fant på internett. Dvs mønsteret var svært utydelig, men jeg har fått tolket det ned. Koftene var nok litt kortere og trangere "i gamledager" enn det det som er vanlig i dag. Og garnet som ble brukt til denne kofta var nok litt tykkere enn mitt Peer Gynt/Heilo. Fargene er jeg også litt usikre på. Jeg har måttet benytte burgunderrød i stedet for rustrød, fordi jeg ikke fant rustrød garn i butikkene.
Litt  gammeldags bestemoraktig, men kanskje den blir moderne igjen snart.
Bilde av orginalen

Den nye kofta mi.













Detaljer fra øverst på erme og bol.



Deatljer fra nederst på bol (og armene)










Nå lurer jeg på om jeg skal strikke ei lue og et par sokker med utgangspunkt i samme mønster av restegarnet, slik at jeg blir riktig stilig når jeg skal ut på tur. :-)

2 kommentarer:

  1. Kofta ble kjempefin, og jeg synes fargene er avstemte og gode. Denne blir du nok glad i. Synes absolutt du skal strikke mer i samme mønster. Artig med disse gamle mønstrene som vekker slike minner.
    Ønsker deg riktig god helg!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Ingunn. Nå er jeg allerede i gang med å strikke lue og sokker. Å være halvskral kan ha sine fordeler, det blir god tid til strikking. Riktig god helg til deg og.

    SvarSlett