tirsdag 13. mars 2012

Effektgarn - Sirdar

Jeg lovet å si litt mer om effektgarn i et innlegg i forrige uke. Jeg har flittig brukt et effektgarn som heter Snowflake som man fikk kjøpt i norske garnbutikker for noen årsiden. Jeg har ikke klart å finne garnet i butikkene her i Norge på lang tid. Imidlertid kom jeg over ei britisk internettside som heter Addicted 2 knitting. Fra denne nettsiden bestilte jeg ganske greit garn i fjor. Sirdars Snuggly Snowflake finnes i flere varianter og det er vel typen chunky som jeg har brukt mest i mine sokker som snø-/rimfrost-effekt.

Her er et bilde over noe av garnet jeg kjøpte:

Øverst fra venstre: Sirdars Snuggly Snowflake double knitting, Sirdars Snuggly Snowflake chunky, Sirdar baby snowball ubleket og bleket, Sirdar Snuggly super chunky.
Nederst fra venstre: Sirdar Snuggly Snowdrops chunky ubleket og lyseblå, to baller fra Schoppel Wolle Crazy Zauberball beige/rustrød og blåfarget. Nederst et Schoppel Wolle Lace Ball.

De to Schoppel Wolle Crazy Zauberball er tynt sokkegarn. Lace Ball er supertynt og er nok beregnet til å strikkes sammen med annet garn for å skape effekt. Sirdars Snuggly Snowflake chunky er tykkere (pinner 5-5 1/2) enn double knitting-garnet (pinner 4). Det er ikke noe problem å bruke disse som effekt på tynnere garn og pinner.. Jeg har brukt garnet på pinner nr 3,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar