tirsdag 19. februar 2013

Nytt liv til Sonja Henie genseren min

Sonja Henie-genseren er utviklet av noen flinke damer litt nord for der jeg bor, som kaller seg for Etna Strikk.http://www.etna.no/etnastrikk/nor/indexnor.htm
Genseren er hentet fra en skigenser som Sonja Henie brukte da hun var i 10-års alderen og har nydelig koksgrå og hvitt mønster.

Sonja Henie genseren min er velbrukt og er blitt slitt nederst på ermene. Å strikke nye mansjetter kan være en fin måte å forlenge levealderen til gode gamle favorittgensere på.
Her ser dere hvordan jeg har gjort det:
Først sydde jeg to omganger med sikksakksøm nederst på ermene, deretter klippet jeg av mansjettene. Så plukket jeg opp masker  og strikket vrangbordene på nytt (opp ned). Nå er genseren nesten like god som ny. Liker dette mønsteret veldig godt!


Heldigvis har Rauma finull liten forskjell i fargene så selv etter mange år, er det mulig å få tak i nesten lik farge som genseren ble strikket i.

5 kommentarer:

  1. Dette var virkelig en nydelig genser! :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg også, Siv. Er veldig glad i denne genseren! :-)

      Slett
  2. Smart å kunne reparere istedenfor å kassere! Det er den dessuten altfor fin til. Mye arbeid på den også ser jeg. Så er det noe med retro, er det ikke?
    Koselig å ta vare på og bruke gamle strikkeplagg.

    Ha en strålende onsdag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. For en nydelig genser!Bra med gjenbruk å nå lever jo generen din i mange år til! Og ellers på bloggen din.. utrolig mange flotte mønster og strikkeprodukter.

    SvarSlett
  4. Hei.
    Finnes det mønster på Sonja Henie genser?Har søkt,leita og spurt.

    SvarSlett